31 mei 2013

Carl van Droogenbroeck, beste Belgische barman 2013

Op 29 en 30 mei verzamelde de top van de bartending- en cocktailsector zich in Madrid voor de Europese finale van Diageo World Class, een cocktailwedstrijd georganiseerd door Diageo Reserve Brands waarbij wordt gezocht naar de beste bartender ter wereld. Carl Van Droogenbroeck van Cocktails at Nine overtuigde de jury van zijn talent en zal ons land verdedigen op de Diageo Reserve Brands World Class Global Final.

Voor België gingen Carl Van Droogenbroeck van Cocktails at Nine in Antwerpen en Jeroen Van Hecke van L’Apereau in Blankenberge de strijd aan voor dat felbegeerde plekje. Carl werd door de deskundige jury geselecteerd en mag ons land verdedigen op deze World Class Global Final die plaatsvindt van 4 tot 9 juli op cruiseschip Azamara Club die de Middellandse Zee bevaart en aanmeert in Nice, Monte Carlo, St. Tropez, Ibiza en Barcelona.

Carl van Droogenbroeck - Cocktails at Nine

 Net zoals alle andere bartenders die deelnamen, kregen Carl en Jeroen tijdens de Europese finale drie uitdagingen voorgeschoteld.

- Tijdens de Retro-Chic Speed Challenge hadden de bartenders acht minuten de tijd om zes cocktailklassiekers te maken met de producten en glazen die ze ter beschikking kregen. De bartenders moesten zoveel mogelijk vaardigheden tonen en duidelijk maken dat ze een bestelling zo snel mogelijk kunnen verwerken zonder dat de kwaliteit of smaak eronder lijdt.

- De Cannes Red Carpet bestond uit het bereiden van een eigen creatie van een cocktail en een bottle serve (een unieke manier van schenken om de sterke drank het best tot uiting te laten komen) geïnspireerd op een schrijver, regisseur of filmster of iemand die ooit op de rode lopen van het filmfestival van Cannes schitterde. 

- De laatste challenge was de Bartender – Barchef waarbij de bartenders de opdracht kregen twee cocktails te maken die passen bij een gerecht. Het ene gerecht konden de bartenders kiezen uit een lijst die ze op voorhand kregen, het andere gerecht kregen ze pas op de dag zelf meegedeeld. Deze laatste opdracht was hét moment om te tonen hoe goed hun smaakpapillen werken en hoe goed ze zijn in foodpairing.

De bartenders kregen telkens punten op techniek, presentatie, creativiteit, smaak en balans en het tot uiting komen van de sterke drank. Carl slaagde erin om een reeks onverslaanbare meesterwerken neer te zetten in de zeer toepasselijke cinematografische omgeving van het Goya theater van Madrid dat speciale sets had ontworpen voor de drie uitdagingen. 

Carl over zijn overwinning: “Ik ben ontzettend tevreden met mijn overwinning. Jeroen en ik waren immers aan elkaar gewaagd. Deelnemen aan een bartending wedstrijd vergt heel veel werk en voorbereiding, winnen is dus de kers op de taart voor al het harde werk. Toch zal ik nog heel hard moeten werken om me voor te bereiden op de Global Final. Het was nu al moeilijk en in de internationale finale zullen de proeven nog uitdagender worden. Ik heb er veel tijd en energie in gestopt om dit niveau te bereiken, maar bartending is een leerproces. Ik zal blijven investeren om mijn niveau te blijven verbeteren. Ik hoop dat ik in juli met een prijs op zak weer naar huis kan keren, maar ik mag mezelf nu alvast tot de beste bartenders van Europa rekenen”


Olivier Jacobs

Olivier Jacobs, beste Belgische barman van 2012: “World Class is geen makkelijke wedstrijd. Maar als Carl zich goed voorbereidt en even professioneel en efficiënt te werk gaat als tijdens de Europese finale schat ik zijn kansen op de internationale finale hoog in. Hij zal op alle details moeten letten en niets aan het toeval overlaten.” Ervaring is van onschatbare waarde!


Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...